fredag 9 mars 2012

allting har en början

Det började med en tanke i höstas. 
En tanke som jag flera gånger slog bort för att det aldrig skulle gå att genomföra, för att det skulle krävas för mycket tid och engagemang av människor som lever i denna vår tids stressade samhälle.
25 januari hade Rapport en nyhetssändning om att många cancersjuka inte får den behandling de borde få trots att den finns p.g.a. bristen på pengar. Och det blev startgropen för min tanke - jag vill försöka göra vad jag kan!

Nu är det mars och vi är en bra bit in i mitt projekt. Jag tänkte uppdatera er lite om vad jag gjort innan jag startade denna blogg:

Steg 1 - januari: funderingar kring vilka som skulle passa till att vara med i projektet påbörjades och jag gjorde ett 1 ½ sidor långt dataskrivet dokument (jag kan ses som överambitiös i vissa situationer haha!) som jag sedan skickade ut till tio vänner för att se om jag fick napp. Jag är ganska strikt och strukturerad av mig och skrev bl.a. i dokumentet vad som krävdes för att vara med, vad man tog ansvar för om man ville vara med och vad det innebär, vilket jag tror några tyckte verkade vara lite väl uppstyrt och blev lite förskräckta. haha! Ändå fick jag relativt lätt ihop en stomme av 8 personer - det blev svårare med en gitarrist och en tenor. Gitarrist hittade vi förra veckan :) men tenor letar vi fortfarande efter...

Steg 2 - januari, februari: jagandet efter en gitarrist och en tenor tog stor plats och jag ville inte fortsätta mitt projekt utan att veta att det går att genomföra och för det behövdes en gitarrist och en tenor. Flertalet nekade p.g.a. just tidsbrist men jag vägrade ge upp. I tron att vi någon gång hittar det vi söker utformade jag en facebookgrupp för oss som är med där jag la upp viktiga dokument, informerade gruppen om vad som händer osv. Facebook alltså... Det kan vara bra vid sådana här tillställningar!

Steg 3 - februari: det började bli dags för en avspark för projektet och jag försökte pussla ihop ett datum då 8 olika personer kunde ses. Det var inte det lättaste! Men det gick. En dagordning skrevs för första mötet som skulle äga rum 4 mars. Jag hade även tagit kontakt med Bilda för att se hur sponsring kan ske och med Cancerfonden och Ung Cancer för rättigheter till att visa videos på ev. konserter och hur insamling osv fungerar.



Steg 4 - mars: kick-off för projektet! Alla 9 samlades (då vår gitarrist tackat ja) och ett 2 ½ timmar långt möte gick av stapeln. Mycket togs upp som bl.a. praktiskt kring konserter, upplägg av konsert, låtförslag, kostnader, sponsorer osv. Protokoll från mötet fördes för att veta vad som sagts. Forsatta kontakter med Bilda hålls ännu, likaså Ung Cancer. 

Steg 5 - mars: låtar till konsertupplägget koras... Vi lyssnar in oss för fullt på allas låtförslag, därefter ska jag sammanställa en skiss på ett förslag till upplägg som jag sedan får se om de andra godkänner... Spännande...

Det är här vi är nu! Välkommen att följa den fortsatta resan mot det slutgiltiga målet!




1 kommentar:

  1. Wow!
    Bra jobbat och härligt tänkt - visst går det att göra någonting. Du är ett bra exempel på att det är bättre att försöka hitta nya vägar än att se hinderberget.

    Jag följer gärna!
    /Lilian

    SvaraRadera