måndag 17 december 2012

låt aldrig hoppet försvinna

Jag blev så inspirerad av en klasskompis igår så jag skriver som henne.

Är det inte fascinerande hur små förändringar kan fånga så mångas uppmärksamhet och engagemang? Att Disney klipper i årets Kalle Anka är en av många enorma debatter som engagerar tusentals på sociala medier. Det debatteras, det diskuteras, det kastas glåpord mot den som inte tycker som du - allt på en ganska låg nivå. Sociala medier i all ära, men det är ganska lätt att sitta gömd framför en skärm och skriva sina - ofta provocerande - åsikter och värderingar. Skulle allt ske "i verkliga livet" skulle det gå till på ett helt annat sätt. Svenskar som är konflikträdda, blyga och rädda för att stå ut skulle sitta i ett hörn och det enda de vågar ge uttryck för är en eventuell nick eller skakande på huvudet. Jag generaliserar, jag vet. Men bakom en dator är det så lätt att vara otrevlig, uttrycka sig hur som helst och bortse från all etik och moral. Svenskar är fega.

Och jag är inte bättre än nån annan. För här sitter jag och gör precis samma sak.

Urvalet är enormt. Det är bara att välja en debatt och slänga dig in. Julkalendern, att klippa i Kalle Anka, chokladbollar vs negerbollar, you name it. Förstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att folk tycker någonting och står upp för det, det tycker jag verkligen. Men använd det engagemanget folk får för en förändring i Tomtens verkstad till något annat också. Är det inte dags att försöka omprioritera lite? Använd de sociala mediernas makt i folks liv till att skapa förändring i det stora. Inspirera människor till att använda den gedigna diskussionsviljan de bär på till något som gör världen till det bättre.
Men visst kan det ibland kännas övermäktigt... "Vad kan jag göra?". Men när man funderar kan man faktiskt vara med och bidra till en bättre värld på flera sätt och som inte kräver särskilt mycket. Bli fadder, bli månadsgivare, köp julklappar som går till de mest behövande! Här är bara några exempel på sidor att lägga sin energi och sitt engagemang på:
www.unicef.se
www.cancerfonden.se
www.ungcancer.se
www.barncancerfonden.se
www.raddabarnen.se
www.plan.se
www.minstoradag.se

Så att vi kan fira jul med ett någorlunda gott samvete


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar